Een scout verteld: Zomerkamp 2018

2 augustus 2018

Zodra de zomervakantie begint op de scholen, gaan de scouts van Erica op zomerkamp. Zo vertrokken onze jongens en meisjes welpen samen naar Ommen, om stoere avonturen te beleven rond het thema ‘Freek Vonk in het wild’. Onze Explorers waren al kanoënd te vinden in Duitsland. De verkenners kampeerden in de bossen van Austerlitz, en zo’n 20km daar vandaan stonden de meiden van de scouts, in het bos van Baarn.

Maar wat doe je nu een week lang op zo’n kamp? We vroegen het aan scout Susanne Hake, die maar al te graag haar kampverhaal wilde vertellen:

"Met de scouts van scouting erica gingen we op zomerkamp en dit keer zaten we in het plaatsje Baarn (vlakbij Utrecht) op het scoutinglabelterrein. Dit zomerkamp had het thema 1001 nacht. Het was verschrikkelijk warm, de temperaturen kwamen soms zelfs boven de 35 graden uit, maar dat hield onze scouts niet tegen. Het was een week vol gezelligheid, gekkigheid en avontuur. De week begon zaterdags, met tenten opzetten en de keukens en tafels opbouwen, dat ging niet zo snel als gewoonlijk vanwege de warmte dus het was rustig opbouwen en veel water drinken. De dag erna was de bezoekersdag, waarbij de ouders konden komen om te zien wat hun kinderen hadden opgebouwd en zoal deden.

Op het terrein zelf hadden we de gelegenheid gekregen om te boogschieten, zelf dasringen te maken van hout in verschillende figuren en om een kijkje te nemen in het nationale museum van scouting. De rest van de week was het veel zwemmen, een kleine fotospeurtocht lopen, (door de warmte) een rustige sportdag en lekker winkelen in Hilversum tijdens de staddag.

Voor het thema hadden sommige scouts en natuurlijk de leiding ook iets voorbereid zoals thema kleding en versiering van het terrein. We hebben ook nog een aantal spellen gedaan waaronder ‘kwallenballen’ en dat was een ruig, maar grappig spel met een natte bal en rennende scouts (en uiteindelijk modderige scouts). We hebben ook nog het ‘vieze voeten’ spel voorbereid met alle andere scoutinggroepen op het terrein, waaronder Engelse scouts, en moest daarom worden uitgelegd in het Engels. Dat werd gedaan door onze lieve leiding Leonie. Het was met zoveel mensen een erg chaotisch spel maar daardoor juist heel leuk.

Op de laatste avond hadden we afgesproken met de Engelse scouts om badges te ruilen en dat was dan ook een hele geslaagde avond met leuke badges, veel geklets en veel blije en vermoeide gezichtjes. Na alles afgebouwd te hebben (inclusief de tenten) gingen de scouts lekker in de natuur slapen op matjes en slaapzakjes zodat ze de volgende ochtend weer konden vertrekken naar huis."