Vlotvaren met Emmen, Coevorden en Exloo

1 juli 2018

Scouting staat voor lol, buiten zijn, uitdaging en samenwerking! En dat alles kwam zaterdag 30 juli heel mooi samen. Toen de scoutingverenigingen van Emmen, Coevorden, Exloo en Erica gezamenlijk een vlottenrace gingen houden in de grote rietplas bij Parc Sandur.

Van de verschillende groepen verzamelden ’s morgens om 10:00 zo’n 80 scouts (jongens en meiden van 11 t/m 15 jaar) en hun leiding. Na de opening werden de scouts gehusseld in verschillende groepjes en konden ze beginnen aan de bouw van hun vlot.

De vlotten werden gemaakt van palen en touw. Waar drijvers – in de vorm van tractor binnenbanden, lege olietonnen en/of regenvaten – aan bevestigd werden. Een behoorlijke opgave, want wat drijft nu het best? Hoe blijft de constructie stevig? En past iedereen erop? Allemaal vragen die kinderen zelf moesten beantwoorden met hun groepje.

Na de lunch, werden de vlotten een voor een te water gelaten. De meesten bleven direct prima drijven. Maar soms bleek dat iets dat op het droge nog heel stevig leek, op het water zich toch anders gedraagt. En dan floept er ineens een drijver los. Maar na wat kleine wijzigingen, konden deze zich ook melden bij de start. De race ging om wie als eerst rondom het eilandje in het meer kon varen. Daarna was er nog genoeg tijd voor wat waterpret

Rond half 3 ’s middags werden de vlotten weer uit elkaar gehaald door de scouts en werd alles met elkaar weer netjes opgeruimd. Natijd schudde de leiding elkaar tevreden de hand, op een leuke dag, die zeker nog eens een vervolg krijgt.