JOTA-JOTI

12 november 2018

Het is de Scouts in Erica gelukt om verbinding te maken met honderden scouts over de wereld! Ieder jaar wordt er tijdens het derde weekend van oktober een wereldwijd evenement georganiseerd, de JOTA-JOTI! Dat staat voor Jamboree On The Air en Jamboree On The Internet. Zo’n 500.000 kinderen over de hele wereld ontmoeten elkaar dat weekend via de amateur-radio en het internet.

Maar wat doe je nu eigenlijk op zo’n dag? We vroegen het aan scout Xandra Mensing:
Op zaterdag 10 Oktober was de JOTA-JOTI, het begon ‘s ochtends om 10:00. Het was wel koud maar het was heel gezellig. Na de opening in de kuil kon je een papiertje halen waar alle spellen op stonden. Als je alles had gedaan kon je een badge verdienen. Je kon weer allemaal leuke spellen doen.

Er was een hindernisbaan, vossenjacht waar je met een koptelefoon een zender moest zoeken in het drop, je kon je eigen raket afschieten. Je kon ook solderen, dit jaar konden we een lamp maken die aan ging als je in je handen klapt.

Er waren nog veel meer leuke spellen te doen. Je kon ook met allemaal buitenlandse scouts praten. Rond 1 uur aten we lekkere broodjes met soep. Na die tijd werd het ook wel wat rustiger. Het duurde tot 4 uur ‘s middags.

Het was weer een superleuke dag, bijna 100 kinderen kwamen door de dag heen langs om leuke spelletjes te doen en kennis te maken met verschillende technieken. Er gingen weer veel oogjes vonkelen als ze zagen dat hun eigen gemaakte soldeer-printje het echt deed nadat ze er flink geconcentreerd mee aan het werk zijn geweest.

Ook werd er een flink aantal verbinden gemaakt en fijne verhalen verteld via de radio. Met onze eigengemaakte zendmast (van hout en touw) hebben we onder andere contact kunnen leggen met scouts uit Engeland, Rusland, Canada en Indonesië